fredag 9 januari 2009

Om företagsbloggande

Genom att dela kunskap om företagande och bjuda in till dialog vill jag kommunicera kring hur man kan göra när man driver ett företag. Med fokus på möjligheter. Hur jag själv gör i MIKU, enkelt kan tyckas. Jag märker att sådant jag bara gör, så kallad tyst kunskap, behöver funderas på en stund innan jag kan skriva ner det.
-
Ju mer jag lär mig om marknadskommunikation desto intressantare är det att läsa hur andra tänker om och gör i både traditionella och nyare sociala media. Hur agerar vi på nätet? Stefan Deak diskuterar förhållningssätt till att kommunicera på traditionellt och nyare sätt på nätet.
Vem når vi med vilka media? Hur nås vi själva med media? Utifrån Stefans text är jag mer åt en analog invandrare. Vad är du?
-
Nu är det tre år sedan jag köpte domänen http://www.miku.se/ och sedan väntade jag in rätt tid för webbhotell och hemsida. Det blev ett halvår senare. Några kunder hittade dit, men inte många, några googlade och så de som fick adressen av mig genom visitkort och per mail. Med bloggarna som kanal har redan över 1500 människor från olika länder läst det jag skrivit. I REDIG REBELLTM, Kommunikation & Utveckling och Prat & Mat, sedan mitten av december! Och även om det tar tid att lära sig så tror jag det är väl investerad tid. Tommy k Johansson skriver om hur han kan frigöra tid till sitt bloggande. Brit Stakston på JMW menar att just dialogen är kärnan i företagsbloggandet och ger goda råd för företagsbloggande.
-
Dialog och transparens som senaste trenden i CSR-kommunikation och betydelsefullt för förtroendet för företaget skrev CSR i praktiken om i höstas. Då hade jag inte börjat blogga här ännu. Nu tänker jag att det är verkligen kommunikationen det handlar om. I Kreafonbloggen tipsar Lena om en presentation om att generera trafik på internet. Fysisk placering spelar mindre roll, som att jag har kontoret på en ö. Även om jag inte sitter i bildens sjöbod som jag hittade på en promenad :-)
-
En sak som jag speciellt gillar i bloggandet är möjligheten till aktivitet i att skriva kommentarer. Häromdagen när jag läste på en vanlig hemsida fick jag, entreprenören, en idé men blev besviken när det inte gavs möjlighet för mig att skriva min tanke. I en blogg däremot kan läsare och företagsbloggare skriva, dela med sig och faktiskt börja bygga relationer. Som jag gjort med exempelvis Stefan Deak, Lena på Kreafon och Diana Svensk. Det blir roligare också för det är ju med människor man bloggar - inte företag!
-

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , , , ,

Bookmark and Share

4 kommentarer:

  1. Det där kontoret skulle inte gå av för hackor :) Jag tror verkligen på relationsbygganden som ett medel för att skapa affärer online. Det bidrar nämligen till en tydlighet som gör att man vet var man har varandra - något som kan vara rätt skönt när man gör business..

    SvaraRadera
  2. Heja bloggandet! vilken mång-bloggare du/ni har blivit förresten :)

    SvaraRadera
  3. Hej,
    Ja tanken är skön att man kan skapa kontakt och utbyte med alla uppkopplade i bloggosfären i en liten sjöbod som står på sniskan i en liten naturhamn! Vi bloggar vidare, nu är det jag som skriver Henna skriver så det glöder på sin kandidatuppsats i medling. :-)

    SvaraRadera
  4. Det är svårt att tänka sig att det fanns en tid när vi INTE kunde ha den här direkt-dialogen.

    Det är dock bra att påminnas om hur viktigt det är att lyfta fram varandra, traditionell media är i min åsikt väldigt snål med att ge just entreprenörer (vardagshjältarna!)utrymme.

    Vi får driva opinion här ist:)

    SvaraRadera