tisdag 6 januari 2009

Registrera varumärke på PRV


Så kul! Jag ansökte om skydd av varumärke den 29/12 och nu är processen med att registrera varumärket REDIG REBELLPRV igång. Snabbt för att vara mitt i helgerna. :-) Det ska firas! Namnet REDIG REBELL kom jag på i våras och har hållt det för mig själv. Endast testat på väldigt få och nära. När jag startade bloggen så bestämde jag mig för att registrera namnet för jag tycker att det är så roligt och talande.
-
Det var enkelt och smidigt att registrera ansökan direkt på webben. Den kostar 1300 kr, några hundralappar mindre än pappersansökan. Nu får vi se hur lång tid det tar att handlägga... När jag registrerade varumärket för MIKU så ansökte jag 28/10-07 och det var klart och registrerat 29/2 -08. Det var lite jobbig väntan, men när diplomet kom så var det så tjusigt (se bilden) att väntan var glömd.
-
Varumärken delas in i olika typer och REDIG REBELL TM är ett ordmärke. MIKUloggan är ett figurmärke vilket är lätt att se.
De symboler som används för att visa att man använder ett varumärke är:

® Registrerat
®-symbolen används för att visa att ett visst varumärke är inregistrerat som varumärke. Användandet saknar i sig rättslig betydelse i Sverige. Dock strider det mot marknadsföringslagen att använda sig av symbolen om varumärket inte är inregistrerat.

™ Varumärke
™ används för att visa omvärlden att till exempel ett visst ord eller en viss figur används som kännetecken för en viss näringsidkare. Användning av ™ saknar dock rättslig betydelse i Sverige. ( Källa: PRV)
-
När varumärket för MIKU var registrerat och klart fick jag hjälp av Maria på First Trade att lägga till (R) och en beskrivande text under loggan. Redan tidigare hade jag tryckt visitkort och MIKU-gröna pennor, som du ser på den vänstra bilden. När MIKU var registrerat tryckte jag nya visitkort med mera. Mer om våra profilprodukter längre fram.
9/1 ps. nu firar vi med fredagsmys! ds.
Läs även andra bloggares åsikter om , , , ,

Bookmark and Share

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar