lördag 3 januari 2009

Tankar om CSR i småföretag

I ett litet företag gör man ofta det mesta själv. Vi gör det i alla fall. Då kan det kännas övermäktigt att ens tänka på att ta ansvar för fler än sig själva. Som med Corporate Social Responsibility, CSR i dagligt tal. Nationellt finns CSR Sweden som är ett företagsnätverk. I MIKU tar vi små steg åt gången med CSR. Hur gör du? Tipsa gärna!
-
Ett förhållningssätt inriktat på gemensamt ansvar kan vara det vi behöver för att få till ett roligare arbetsliv och nå längre. Kanske särskilt nu med de dystra mediabilder som möter i tidningar och i nyheter. Fram för mer ansvarstagande nyanserade nyheter. Lena på Kreafon lyfter fram goda exempel på glada nyheter. Själv lade jag ut ett pressmeddelande på presstjänsten NewsDesk.
-
Bilden visar mitt skrivbord på kontoret i Kungälv som jag flyttade in i 1 oktober 2006. Ljust och fint, i gult med röda detaljer för kreativt arbete. Igår lämnade jag över nycklarna till nästa hyresgäst, Henrik, som jag hoppas ska trivas gott. En del i CSR är ekonomi och det är inte nödvändigt med ett hyrt kontor när vi gör uppdragen ute hos kunderna. Men fint var det! :-)

Följ min blogg med bloglovin

Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. Har man en hyfsat liten verksamhet och inte har en väldigt stark lokal förankring tänker jag mig att Customer Relationship Management trots allt kan vara viktigare ändå. Det kan till och med komma att omfatta CSR-frågor, litet beroende på hur företagsstrukturen ser ut.

    Det är för övrigt fantastiskt med etiketten "glada nyheter". Det är ju så att man skiner upp av bara den anledningen :)

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan,
    Intressant tanke, ja kanske kan det vara så. Kundrelationerna är mycket viktiga och dem arbetar vi med på olika sätt. CSR uppfattar jag handlar om när företag tar mer socialt ansvar än man behöver. Som småföretagare anser jag att det viktigaste är att jag tittar på vad jag kan göra och så göra det. Det kan bli glada nyheter :-) som ger upphov till att skina upp av glädje både internt och externt!

    SvaraRadera