tisdag 3 februari 2009

Min framtoning i sociala media

Sociala media är nytt för många av dem jag möter.

När jag deltog på intensivkursen i Framtoning med Andrea Jovell Swensson på Vidunderlig för någon vecka sedan diskuterade vi personlig marknadsföring i olika kanaler. Kläder med Hedvig Andér, framförande med Kristina Hansen, personlig utveckling och mycket mer. När det framkom att jag bloggar aktivt om mitt arbete, företagande här och om min passion: mat, fick jag en stund att berätta om mina tankar om att företagsblogga, se bilden.

Så många trevliga människor jag "mött" i bloggarna (cirka 2000 unika besökare) har jag inte mött genom hemsida (och mail) sedan januari 2006. Förfrågningar om föreläsningar och coaching också.

Nu är det 1½ månad sedan jag satte igång att blogga och jag har fått många frågor när jag berättar om bloggandet. De allra flesta blir nyfikna och säger att de inte riktigt vet vad en blogg är och då kan jag förklara. Vanligaste kritiska (läs negativa) IRL kommentarerna är att:
  • det måste ju ta väldigt mycket tid
  • hur vet man vad man ska skriva?
  • det är något jag inte behöver bry mig om
  • vem som helst kan ju skriva i DIN blogg, men då kan du väl ta bort det?!
  • jag jobbar under sekretess så jag kan inte blogga om mitt jobb (!)

Som tur är för mig själv, var jag förtänkt innan jag startade så jag vet (ungefär) vad jag gör och varför. Jag lär mig mer eftersom precis som alla andra. Learning by doing helt enkelt. Det finns en hel värld i bloggosfären fylld med bra människor som delar med sig av bra saker. Som Mattias Gulleberg på Aveny Production, se filmen om social medier. Delandet av kunskap och dialogmöjligheten gillar jag allra mest!

Ja, det är klart att det tar tid att skriva och även här kan t.ex. Tommy k Johansson ge tips. I bloggar vi gillar i vänsterkanten ges ännu mer tips av olika slag.

Där finns också flera av vinnarna i Stora Bloggpriset! Grattis Bokhora och Moderskeppet! :-)

(Foto: Andrea Jovell Swensson)



Bookmark and Share

2 kommentarer:

  1. "Som tur är för mig själv, var jag förtänkt innan jag startade så jag vet (ungefär) vad jag gör och varför."

    Själv hade jag ej en aning om det - när jag började blogga våren 2007.

    Än mindre vet jag det idag - men mycket stimulerande är det i vart fall - att möta helt okända MedMänniskor - och utbyta erfarenheter om allt "mellan himmel och jord".

    SvaraRadera
  2. Hej Josef,
    Ja, vi är alla olika. För mig kändes det viktigt att veta ett hum om vad bloggande var och det fick jag genom att prata med vänner som bloggar och läsa i andras.
    Vad kul att du bloggat så länge! Jag håller med att det är stimulerande att mötas i bloggosfären. Dela med sig av länkar och tankar. Mvh Maria

    SvaraRadera