torsdag 9 april 2009

Mina roller som företagare, idag administratör

Som egenföretagare gör jag många olika saker, det är som att ha olika roller tänker jag ibland.
.
Kursgivare, föreläsare, coach, lärare och chef är kanske de roller man först tänker på men sedan tillkommer de andra som också behövs för att företaget ska fungera framåt. Marknadsförare, projektledare, strateg, säljare, skribent, webbansvarig och så dagens roll som är administratör. Det finns säkert ännu fler om man letar!
.
Halva skrivbordet är fyllt med postit-lappar med uppgifter till mig själv att göra. En sak per lapp, när saken är gjord slänger jag lappen. När bordet är rent är jag klar. Det är nämligen dags för administration i företaget, whiteboarden full med information och jag sitter med papper högt och lågt innan allt är på plats i kuvert, pärmar och mappar. Att det blir gjort är bara upp till mig själv. Ordning och reda, när allt är klart känns det bra men är inte det roligaste som finns precis. Därför använder jag lapparna för att tydligare se att jag gör något.

Jag gick en kurs i struktur med David Stiernholm som han höll på Drivhuset som jag lärde mig mycket bra av. Efter den kursen samt läsning av boken Svart bälte i vardagseffektivitet inhandlade jag även en mapphurts på IKEA. Mycket bra att sortera papper till olika projekt i.

Pågångpapper samlar jag i den tredelade inkorgen på skrivbordet: överst en enkel inkorg för papper och tidningar, mitten strategier, utvecklingsidéer och liknande och underst räkningar, kvitton och fakturor som ska in i pärmar. Ur den översta plockar jag en sak i taget och tar den mindre tid än 2 minuter gör jag iordning den direkt i annat fall väljer jag åtgärd som arkivering eller delegering.
.
Jag tänker att även om jag valt medvetet vilka jobb gjort så är mycket ändå tillfälligheter. Möten med människor som kanske gör eller berättar något som fått mig att stanna upp och ta en annan väg än den jag hade tänkt från början. Ja, nu hittade jag en roll till: filosofen. :-)
.
Vilka roller har du i ditt arbetsliv? Hur sköter du allt löpande pappersarbete? Kommentera gärna!

Känner du stress av arbetet? Boktips här!

Tillägg 3 maj: Kulturbloggen frågar om bloggkontor, jag skickade detta inlägg men kom på att datorn inte syntes, så här kommer nu en bild på den också. Fler som visar sina bloggrum: TkJ, Kattkorgen,

Grundtexten skrev jag när som gästbloggare i Du & Jobbet, se MIKU i media i rutan i vänsterkanten.

4 kommentarer:

  1. Hej Maria,
    Jag är i alla fall tvungen att vara väldigt organiserad annars glömmer jag och tappar bort saker. Så min plan är: gör det bara och gör det med en gång annars glömmer du bort vad du skulle göra ;-)
    Kram Ida

    SvaraRadera
  2. Hej Ida,
    Och alla andra,
    Ja, ibland funkar det bäst för mig med att göra sakerna direkt. När det ibland fungerar sämre kanske av tidsbrist just då, skriver jag en lista/post-itlapp. För annars är risken stor att saken glöms bort. Man kan ju inte hålla allt i huvudet! :-)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Åååååhhhh! Så sant! Alla dessa roller! Somliga är man bra på och andra mindre bra... Det är de senare man ska skeppa iväg! Bokföring och sån't för min del t ex. Men det mesta är egentligen roligt fast vart och ett område skulle behöva en stab! Eller åtminstone en klon.

    Jag är mittemellan det gamla analoga systemet med lappar, papperskalender, skrivböcker osv och det nya digitala och övergången har gått för långsamt... = kaos... Men skam den som ger sig. Jag tänker på Davids svar när jag frågade vad man skulle göra när strukturen kraschade: "Då får man börja om igen!". Så självklart men svårt att komma på. Jag var ju ute efter det vattentäta, helsolida systemet som aldrig kraschade.

    Tur att jag till slut fattade att det inte existerar! Så slipper jag ta på mig ytterligare en roll: den som skitrörig vimsvela som inte kan hålla reda på mig alltid!

    Ses å hörs! = )

    SvaraRadera
  4. Hej Carolina och alla som har mycket att göra,
    Jo, det rä nog santatt det inte finns ett enda system som passar hela livet genom. Jag tycker att det känns skönt att knyckla ihop postitlapparna och slänga dem när jag gjort det som står på.

    Men det finns ju listor man kan i datorn och mobilen, jag har bara inte fått samma goa känsla "nu är det klart" närjag raderar en rad på en it-lista. Då är den ju bara borta...

    Ja, skriv tips den som har,
    Maria på MIKU

    SvaraRadera