fredag 12 juni 2009

God förebild som forskare, konsult och föreläsare

En av mina förebilder är Kjell A Nordström, han har doktorerat i internationell ekonomi vid Handelshögskolan vid Stockholms universitet och driver egna företag. Kjell är rankad som nr 7 i världen som en av de mest eftertraktade föreläsarna. Han har tillsammans med Jonas Ridderstråle skrivit de banbrytande böckerna Funky Business Forever och Karaoke Capitalism. När jag läser i dem, startar jag nya tankar om hur samhällen hänger ihop, hur vi människor organiserar oss i stammar/tribes efter våra intressen. Jag rekommenderar dig varmt att läsa båda böckerna.Ja, det är något särskilt med människor som använder sin drivkraft och ger ut på bra sätt! Kjell berättade något som jag fastnade för. Att i framtiden så kommer vi att bo och leva mestadels i städer. Enligt hans tes kommer vi inte att tala om länder utan om städer. Vad tror ni om den tanken? Är det så att vi människor på något naturligt sätt dras till städer för att vi vill leva tillsammans med många andra? Är det i städerna som innovationer och smarta lösningar kommer att skapas därför att det helt enkelt bor fler där? Eller blir det på något annat sätt? med tanke på all teknik kan vi väl nästan bo var som helst och ändå arbeta tillsammans. Uppfinningars idéer skapas väl i huvudet på uppfinningsrika människor... eller va? Jag som bor längst ut på en ö funderar... (detta stycke skrev jag på Ambassaden)
.
Här i REDIG REBELLbloggen har jag tipsat om boken Funky Business från första dagen. Se i boktipsen. Nu hade jag turen att få träffa Kjell och prata med honom när han föreläste på Marstrand. Nu vet jag att han är mycket trevlig, lyssnar verkligen in publikens frågor, svarar på bra sätt - jag förstår varför han är rankad som nu 7. Mycket bra! När du har möjligheten att lyssna eller träffa honom, gör det. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar