fredag 31 juli 2009

Testar att mobilblogga

Jag testar nu att blogga direkt från mobilen. Som här från biopremiären på "Sommaren med Göran". Mobilen är en enkel Sony Ericsson K530i med 2,0 Megapixelkamera. Anledningen är dels att jag vill lägga upp inläggen snabbare (slippa lägga över bilderna till datorn och sedan blogga med dem) dels att jag är nyfiken på hur det fungerar.
-
När jag knäppt en bild sparar jag den, klickar på skicka (som till mms) sedan väljer jag att blogga med Blogger (som gör dessa bloggar vi använder). Första gången kom inlägget till en mobilblogg och information med webbplats och lösenord i ett sms. Väl hemma vid datorn kunde man välja att fortsätta använda mobilbloggen eller flytta till en annan befintlig blogg. Jag valde då att bilderna/inläggen ska komma till bloggen Kommunikation & Utveckling. Tagga inläggen får man göra vid datorn men det har blivit så att texten har försvunnit efter det... inte bra. Får se om jag kan komma på felet.
-
Nu ska jag prova mig fram och efter semestern så kanske jag väljer att skicka bilderna till matbloggen Prat & Mat istället. Ofta tar jag kort på mat och mingel, ja vi får se. "Sommaren med Göran"var iallafall riktigt rolig! Vi skrattade så tårarna rann! :-)
-
Bild: Jonas Wahlin, Stockholm Stylisterna.

3 kommentarer:

  1. Hej

    Beundrar din ork att få saker o ting att fungera inte bara teoretiskt utan i verkligheten.

    Själv har jag försökt att länka in de bloggar som jag följer till min hemsida. De flesta av dem finns via blogspot. Men jag har inte lyckats att hitta den RSS-feed som jag behöver. Det som finns via blogspots bloggar är något som heter atom. När jag länkar in dem till min hemsida visas ex. ditt senaste blogginläggs titel, men länken till inlägget fungerar inte. Har du tips eller kan fråga blogspot? Till blog som har RSS-feed har jag fått allt att funka.

    Jag blir enormt kraftdränerad av datortekniska problem. Trots nya teleledningar som Relacom grävde ner i gatan, fungerar ändå inte riktigt vårt bredband, vilket gör att jag kan göra allt utom att logga in mig på jobbets domäner. Finns det någon högre orsak till det? Nu är det ingen större risk att jag ska jobba ihjäl mig hemifrån på min fritid. Men när det behövs, så underlättar det.

    Kampen fortsätter.

    Kram/INgela

    SvaraRadera
  2. Hej Ingela,
    Tack för fina ord! :-)

    Ja, som du vet är jag väldigt nyfiken och undrar jag något så vill jag prova i praktiken också. Det är ju där man kan göra skillnad.

    När jag ska börja följa någon blogg så antingen kopierar och klistrar jag bara in url:en (ex http://redigrebell.blogspot.com) in i en gadget som jag har här i högerkanten. Eller så klickar jag på den fyrkantiga orange ikonen med vit prick och två vita streck först, för då kommer det till feeds i url:en. Därefter gör jag som jag nämnde.

    Jag har också sett att et står atom ibland och rss ibland, jag vet dock ej skillnaden. Jag testar och klickar och gör om när det inte funkar.

    När det inte finns feeds så uppdateras inte sidorna och då brukar jag flytta sidan från bloggar vi gillar till sidor vi gillar. För jag vill se när det kommit nya inlägg, de hamnar automatiskt överst i bloggar vi gillar.

    Hoppas du får hjälp, för det är väldigt trevligt och informativt med bilderna. :-)

    Kram Maria

    SvaraRadera
  3. Nu fick jag hjälp av @sugplopp på Twitter: Det kan finnas en liten grå-vit ikon till höger om adressfältet där det helt enkelt står RSS.

    I min webbläsare finns ingen sådan ikon. Däremot får man fram rss-feeden genom att klicka på pilen till höger om den orange feed-ikonen och kan välja atom eller rss.

    RSS för REDIG REBELL är:

    feed://redigrebell.blogspot.com/feeds/posts/default?alt=rss

    Mvh Maria på MIKU

    SvaraRadera