torsdag 7 januari 2010

Nytt år och ny agenda

Lätt att bli filosofisk nu med nytt år. Ja, nu är det verkligen ett nytt år framför oss. Och även om det här med tid och år kan ses som konstruktioner som vi människor har skapat för att få någon ordning i tillvaron så uppskattar jag känslan av nystart varje januari. Då bytet av den gamla agendan får symbolisera 'ut med det gamla och in med det nya'.

När man ser den gamla och den nya agendan ligga där på bordet ser de likadana ut.


När man rör vid dem ser man att skillnaden är att den gamla agendans små hörn är avrivna, en för varje vecka. Ja, det är också ett sätt att mäta tiden som går. Tänk det mesta jag gjorde under hela 2009 finns noterat där... Att bläddra i den blir till en tidsresa i minnet. I den nya är hörnen naturligtvis kvar. Jag ser fram till att se vad 2010 kommer att innebära för mig, Henna och MIKU. Vad som fylls på för varje vecka, då jag drar av de nya hörnen. Om ett år är det dags för nya agenda igen, vad har vi då gjort tro?
...
Några datum är redan bokade så den nya agendan behöver komma på plats. I morse ännu ett, för en föreläsning genom Kvinnliga Talare i maj. Det är glada nyheter att öppna sin mail och hitta datum att boka in. Hoppfullt för 2010 :-)
...
Jag planerar in mina tider på två ställen; dels denna agenda dels Googles Kalender på nätet. Den senare delar jag med mig av till några kollegor så att vi kan planera våra tider efter varandra. Vi bokar även lokaler på ett ställe genom deras Googlekalender. För att hjälpa mig själv att komma ihåg vilka uppgifter jag planerat in i Googlekalendern markerar jag dem med gul överstrykningspenna i agendan. Ett mycket bra system tycker jag.
...
Fler tips för att strukturera arbetet ger min vän struktören David Stiernholm, på sina omtyckta kurser och föreläsningar, dessutom genom sitt generösa veckobrev. Prenumerera här.
...
Tid för återhämtning är också värdefullt att planera in, det är så lätt att bara fylla på med roliga saker, gäller att se till sin hälsa, familj och vänner också. Och utrymme för att tänka nytt, kreativt och utvecklande. Både för sig själv och verksamheten i ett långsiktigt perspektiv.
...
Hur ordnar du med din planering? Tipsa gärna i kommentarsfältet. Man kan ju alltid bli bättre och planeringen enklare. Tack på förhand!

2 kommentarer:

  1. För att ytterligare spä på dina cravings efter iPhone, så kan jag meddela att synken mellan Google calendar och iPhone funkar väldigt bra, så då kan du nå din kalender jämt. Jag har hela mitt liv i min lilla manick. :-)

    SvaraRadera
  2. Tack Charlotte för din kommentar!
    Ja, att synka mellan Googlekalendern och iPhone låter toppenbra.
    Spä på du bara... :-)

    När jag väl har en iPhone kommer dessa vantar att sitta väl till pass om denna kyla hänger kvar: http://www.dotsgloves.com/

    Vi ses! Maria

    SvaraRadera