fredag 2 juli 2010

Företagare + semester= sant?

Idag är det 2 juli och på facebook fylls flödet av statusuppdateringar typ: - 5. Yihaaa, nu är det bara några timmar kvar!!!! Ja, minus fem betyder att det bara är fem timmar kvar att arbeta innan semesterledigheten tar vid. När man är anställd blir det tydligt när semestern börjar, då "stämplar man ut" det vill säga stänger av och går hem. Även om arbetsuppgifter hänger kvar i huvudet såklart. Beroende på vad man arbetar med kan det sedan ta olika lång tid att släppa jobbet. I vilket fall som helst är semesterledigheten tydligt avgränsad för de flesta.
---
Det är många skillnader mellan att vara anställd och att driva företag. En sak jag funderar på är att de flesta vänner jag har som är företagare inte skriver på samma sätt. Inga minus fem där inte. På GP och Driva eget skriver man att företagare inte är så mycket lediga på sommaren. Grunden för båda sidorna är Företagarförbundets undersökning. Jag tar med båda här för att det som så ofta är intressant att läsa kommenterar under webbartiklar. Beroende på bransch skiljer det sig såklart om det är ekonomiskt försvarbart med sommarledigt men det är mer än så som påverkar. Nu läser jag på Sebastian och Linas blogg The Fair Tailor att de har bestämt sig för att ta två veckors ledighet.
---
Själv jobbar jag undan med skrivbordet fyllt av att-göra-lappar. Jag har jag bestämt mig för att ta ledigt på sommaren, mina kunder tar själva semester och planeringen inför hösten är igång. Sommaren är min personligt bästa årstid och nu laddar jag verkligen mina batterier. Strosa kring i skogen vid Delsjön och njuta av björkarna som när jag tog bilden ovan. Bada, umgås, grilla, slappa och läsa deckare i hammocken. Enkla ting. Redan första sommaren jag drev MIKU tog jag flera veckors ledigt. Jag bestämde mig för att så vill jag ha det, kände mig samtidigt modig och lite orolig. Det gick bra och jag satte fart med kraft efteråt. Då bestämde jag mig att fortsätta våga vara ledig på sommaren. I fjol skrev jag ett KURAGE om kommunikationen i semestertider, läs här.
---
Jag kommer att använda ledigheten till att jobba med MIKU.se och att arbeta färdigt en gammal släpande uppsats. Ja, så hur var det med det där att vara ledig? Jo, detta gör jag för att jag vill, när jag vill och där är nog skillnaden. Och för att det är roligt.
---
Det jag tycker är trist är att det blir ett statement att vara ledig som företagare. Hur gör ni andra? Kommentera gärna. :)
---
PS. Hur min egen status i facebook ser ut i dag? Maria Gustafsson stämplar in och börjar med kaffe ;) för när post-itlapparna är borta då ska jag stämpla ut. På mitt eget sätt. DS.

8 kommentarer:

  1. Jag tror det är jätteviktigt att vi som företagare också tar semester. När på året får väl variera efter vilken typ av verksamhet vi har, men ATT vi gör det är viktigt. Inte minst för vår egen återhämtning, men för mig handlar det också om kvalitet och goodwill. Om jag inte har råd att ta en vanlig semester, då behöver jag se över mitt företag och få det mer lönsamt. Jag leder mitt företag och satser mycket, i gengäld vill jag ha en hyfsad ekonomisk situation tillbaka - inget överflöd, men jämförbart med om jag hade en anställning.
    Glad sommar! Marianne

    SvaraRadera
  2. Visst kan man ha semester även som egenföretagare, men semester är en definitionsfråga. Som tekniskt ansvarig för en webbtjänst så måste jag vara tillgänglig för support. Våra kunder tar också semester, men tyvärr inte samtidigt. Visst är det skönt att vara relativt ledig med familjen, men den lägre aktiviteten under sommaren ger ett perfekt tillfälle för att utföra uppdateringar och lansera nya funktioner. Om man, som jag, gillar sitt jobb så är semester en möjlighet att jobba vidare fast på ett annorlunda sätt.

    SvaraRadera
  3. Jag har varit egen företagare i 5 år och juli månad brukar vara lugn. Jag ansvarar för några olika webbplatser så jag kollar dagligen om någon vill ha något uppdaterat. Jag har inga anställda så jag kan planera ganska fritt och kombinerar rena ledighetsdagar med studiedagar, administrations- och strategidagar.

    För mig passar det bäst att ta semester i juli för då är mina kunder oftast inte på plats. Juni månad planeras höstens aktiviteter och jag måste arbeta med min beläggning för hösten. I år har jag inte några stora uppdrag på gång i höst så det är klart tuffare att koppla av. Det finns ingen annan än jag som ska få in uppdragen som jag och min familj ska leva på.

    I november ska vi resa utomlands, två veckor, och det är något jag ser fram emot. Det inte är den bästa perioden att resa iväg på för min verksamhet men jag kommer må bra av att ladda batterierna och datorn får nog följa med. För som Marianne säger, det handlar om återhämtning, kvalitet och goodwill!

    Trevlig sommar!

    Ella

    SvaraRadera
  4. Det är klart att man även som egen företagare måste ta semester. Ingen är stålmannen och kan jobba alltid. Alla behöver ladda batterierna.

    Jag är småföretagare med ett företag som växer kraftigt men som fortfarande inte är lönsamt. Jag kan inte jobba mer än jag gör och så länge jag gör mitt bästa varje dag så räcker det. Imorgon är en ny dag.

    Om jag inte tog ledigt skulle jag svika mig själv och min familj. Jag blev ju inte egen för att jobba mer utan för att bli friare.

    Sen är det ju frågan om hur man definierar semester. Jag kan inte stänga 4 veckor och ta semester som en löneslav utan jobbar efter behov (så lite som möjligt:) under juni och juli och under december månad för jag vet att jag kommer att få arbeta mina timmar ändå under övriga året.

    Att ta semester som egen företagare handlar nog ofta mer om mod och inställning än arbetsbelastning och ekonomi. Vill du så kan du. Kan du inte så bör du nog fundera över om du ska fortsätta med ditt företag. Vill du inte så sluta gnälla. /P

    SvaraRadera
  5. Vi är väl rätt eniga verkar det som :).
    Jag tog ingen egentlig semester förra året. Det gick. I år gör jag lite som Maria, semester från det vanliga men kommer att peta en del med saker som helt enkelt inte hunnits med. För problemet är ju att man som egenföretagare sällan har tid att sätta sig och titta på sin egen strategi, sin egen framtid.
    För min del är inte mitt jobb "jobb" utan något jag valt, men precis som NoLingo säger - jag har också valt min familj: och de har inte valt att ha en pappa/man som är egenföretagare. Det är också mitt ansvar att några få veckor på sommaren faktiskt se till att de får en del av mig också.

    SvaraRadera
  6. Ja, visst ska vi ha ledigt!
    http://langecom.wordpress.com/2010/07/17/egenforetagare-ska-ta-semester-sjalvklart/

    SvaraRadera
  7. Niclas Strandh, deeped, bloggade vidare här:
    http://deepedition.com/2010/07/17/semester-passion-och-engagemang/

    SvaraRadera
  8. Är man ensamföretagare är det ju svårt att ta semester,jag och min man som driver företaget i hop med några anställda tar alltid semester.Du kan inte göra ett bra jobb om du inte får vila ut och ta ledigt,och efter några år så kommer symptomen krypande,de tecken som visar sig på att du aldrig varit ledig,stress,magsår,fetma,högt blodtryck mm mm.Däremot kan vi aldrig vara sjuka,det finns bara en sjuka som stoppar en,kräksjukan,sedan finns det tabletter mot allt,så är det bara,man får inte känna efter om det gör ont någonstans.Åtta timmars arbdag,vad är det,jag vet inte hur många gånger barnen varit med på jobbet,sena kvällar,somnat på kontoret,ändå kan jag inte se mig själv som anställd igen,jag älskar mitt arbete,vi får jobba med det roligaste vi vet MAT! Nej,semester måste man ha,ingen får ringa oss,om inte fabriken brunnit ner,och vi har inte med oss vårt ordinarie mobilnummer.Jag har valt mitt liv så det är bara att gilla läget,trevlig sommar alla företagare!

    SvaraRadera