fredag 6 augusti 2010

Kontor på kafé - i GP!

Ur Göteborgs-Posten 6/8- 2010: Arbetsplats efter humör.
Här jobbas det!
---
På bilden satt jag på Fröken Olssons fina innergård och skrev på boken jag och Johanna Wistrand på Multimanus skriver tillsammans. Sedan jobbade jag en stund med det nya utvecklingsprogram i personligt ledarskap som jag och några kollegor startar upp vecka 35 i höst. Mer information kommer här längre fram.
---
Jag provar på att arbeta på olika platser förutom vid skrivbordet hemma. Beroende på arbetsuppgifterna och om de kräver sekretess kan jag sitta ute i naturen, på kaféer, i någons kök, på verandan eller på muséer till exempel. Huvudsaken är att jag trivs där och att det fungerar bra att jobba. När man som jag bloggar och gör exempelvis sajter själv så kan man också sitta var som helst, bara uppkopplingen fungerar och att det finns ström till datorn. Ibland filmar jag ute med iPhonen men väntar med att ladda upp filmen till YouTube efter jag kommit hem. Som med filmen på YouTube om engångsgrillar som P3 Kultur plockade upp.
---
Häromdagen intervjuades jag om detta kontorslösa arbetssätt av journalisten Kerstin Sjödén på Göteborgs-Posten. Idag är artikeln 'Arbetsplats efter humör' publicerad på Ekonomisidan. Jag tycker att artikeln är bra och att journalisten fick fram det jag berättade. Dessutom ser jag nu att jag fick sagt något om företagare och semester som jag bloggade om innan jag gick på semester i juli. Mina vänner/kollegor på microbloggen Twitter och i Facebook har redan gett tummen upp för artikeln. Man behöver inte känna sig ensam för att man driver företaget själv.
---
I artikeln berättas om, förutom mig, även min vän Carina Sundqvist Inspirationsbyrån samt forskaren Maria Normark som forskar om det hon benämner 'nomadarbetare'. Min uppfattning är att arbete ute på kaféer i Stockholm är mycket vanligare än i Göteborg. Ialla fall enligt vad jag hör av mina vänner där.
---
Tillägg: Här bloggade jag när jag köpte minidatorn för ett år sedan.
---
Hur sitter du när du jobbar? Hr du några tips att dela med dig av? Kommentera gärna! :)

5 kommentarer:

  1. Ville bara säga att DU ÄR EN STOR INSPIRATION - om att inget är omöjligt.

    SvaraRadera
  2. Maria,

    Trevlig artikel! Jag gillar ditt avslutande svar på frågan om "disciplin"!

    Jag är mycket av fascinerad av begreppet "den tredje platsen" ("the third place") och talade om detta ämne på Sharea.

    http://www.sharea.se/artiklar/martin-lindeskog-trader-in-matter-spirit/

    SvaraRadera
  3. Kkul att jag hittade din blogg:) Jag läste för några år sedan Teo Häréns bok Härarbete och blev då så inspirerad och fast i den möjlighten att sitta här jag jobbar som bäst:)
    Jag älskar olika miljöer och när det är rörelse och människor omkring mig lika mycket som idag då jag har mina balkongdörrar öppna och regnet formligen vräker ner. Så härligt och kreativt :) Nu är din blogg på favoriter:)

    SvaraRadera
  4. Hej,

    Stora tack för era trevliga kommentarer!

    Ja, arbetslivet rymmer ju så många möjligheter att jag tycker att vi i många yrken kan verkligen jobba mer kreativt och slippa tråkiga arbetsmiljöer. Varför inte?

    När jag köpte minidatorn bloggade jag för ett år sedan: http://redigrebell.blogspot.com/2009/08/flexibel-med-minidator.html

    På tal om entreprenör(d)skap bloggade jag i september 2009: http://redigrebell.blogspot.com/2009/09/entreprenordar-pa-campen-sswc.html

    Varmt välkomna till REDIG REBELL, jag hoppas att ni ska känna ert hemma här och kommentera med era tankar och åsikter. :)

    Maria på MIKU

    SvaraRadera
  5. Åh, vad kul att hitta hit! Inspirerande är just ordet. Vi pratar mer på SSWC. Sådär vill jag också jobba. Formbart! :)

    SvaraRadera