lördag 16 oktober 2010

Utveckling och kul på WordCamp


Maria på MIKU till Sveriges första WordCamp!
---
Sedan i somras har jag haft som mål att göra en helt ny sajt för MIKU. Sedan jag köpte domänen miku.se i januari 2006 har mycket hänt. Med mig som person, i MIKU som företag och med webben som sådan. Nu finns så otroliga möjligheter att utveckla kommunikationsplattformar alldeles själv att bara fantasin sätter gränserna.
---
I somras valde jag till slut WordPress som verktyg för nya miku.se och installerade programmet på webbhotellet Surftown som jag använder. Verktyget är gratis och utvecklas konstant av intresserade människor i en community. Och sedan satte jag igång så smått att skriva på sajten medan jag försökte lära mig använda WordPress. Sedan tog det stopp. Tröskeln var mycket högre än med Surftowns SiteBuilder som miku.se är gjort i nu och Googles verktyg Blogger som jag gör denna och flera andra bloggar i. Det gick alltså trögare än jag väntat mig att komma in i WordPress och dessutom kom jobbhösten igång med uppdrag och utvecklingsarbete. Mycket bra med fina nya uppdrag såklart! Jag vill ju dock fortfarande göra klart den nya sajten för MIKU så jag kan byta ut den gamla till en ny fräsch med inbyggd blogg. Det är dags nu.
---
Så därför är jag nu mycket glad! (^.^) För nu har jag köpt biljett till en hel helg med härligt nördande kring WordPress! Där ska jag prata med duktiga WordPresskunniga människor, lyssna på föreläsningar, mingla och se hur andra gör sina sajter i detta open source-verktyg. Helgen heter WordCamp och kommer att vara Sveriges första efter att det pratats i flera år med önskningar om en svensk WordCamp. Thord Daniel Hedengren (@tdhse på Twitter) driver campen tillsammans med andra eldsjälar. Han har även skrivit boken Smashing WordPress: Beyond the blog.
---
Kring WordPress finns många regler för hur man ordnar ett sådant event, bland annat får man inte tjäna pengar på campen utan den ska drivas utan vinstsyfte. I open sourcekulturen myllrar det av WordPressutveckling med nytt hela tiden. Där finns också en ideologi med att man utvecklar och delar med sig. Verktyget används av såväl professionella webmakare som glada amatörer. Jag ser fram till att lära mig massor så att vi snart kan se den nya miku.se! Passar extra bra nu när MIKU snart fyller 5 år! :)
---
Fler som ska till WordCamp är:
---
Följ WordCamp Stockholm på microbloggen Twitter med hashtag: #wpsthlm
---
Tillägg:
Nu börjar innehållet på WordCamp läcka ut.
* Med mera :)
---

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar